JACHTA SNĚHURKA > PLAVEBNÍ DENÍK > Plavební deník 2019 > GRÓNSKOJACHTA SNĚHURKA

JACHTA SNĚHURKA  
PLAVEBNÍ DENÍK  
Plavební deník 2019  
GRÓNSKO

MONSERRATH

ST.NEVIS

ST.KITS

ST.BARTH

ST.MAARTEN

BVI

USVI

PORTORIKO

DOMINIKÁNSKÁ REPUBLIKA

BAHAMY

USA

KANADA

GRÓNSKO

NW passage

16.7. přilétá do Upernaviku Luděk jako třetí člen arktické posádky. Nastává tedy poslední příprava na další plavbu. Pro mě to znamená další opravy, opět si cvičně vyndám převodovku, namontuji nový ovladač kotvy, na stěžni namontuji novou směrovku větru, dotankuji plné nádrže nafty a pak již jenom poslední nákup a doplnění zásob na dlouhou plavbu.

1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg
6.jpg
7.jpg
8.jpg
9.jpg
10.jpg
11.jpg
12.jpg

Upernavik je poslední zastávkou na naší cestě Grónskem. 

9 (3).jpg
9 (5).jpg
9 (9).jpg
9 (12).jpg
9 (17).jpg
9 (26).jpg
9 (28).jpg
9 (35).jpg
9 (39).jpg
9 (40).jpg
9 (43).jpg
9 (48).jpg

Krásným fjordem s vysokými skálami doplujeme až na konec, kde leží ledovec Upernavik

8 (78).JPG
8 (140).JPG
8 (144).JPG
8 (160).JPG
8 (177).JPG
8 (184).JPG
8 (191).JPG
8 (192).jpg
8 (208).jpg
8 (215).jpg
8 (231).jpg
8 (234).jpg
8 (240).jpg
8 (249).jpg
8 (259).jpg
8 (262).jpg
8 (264).jpg
8 (268).jpg
8 (273).jpg
8 (280).jpg

V krásné zátoce je příjemné se opět setkat se slovenskou lodí Civetta a její posádkou.

1 (1).jpg
1 (2).jpg
1 (3).jpg
1 (4).jpg
1 (5).jpg
1 (6).jpg
1 (7).jpg
1 (8).jpg
1 (9).jpg
1 (10).jpg
1 (11).jpg
1 (12).jpg

Kangersuatsjaq je ostrov s malou osadou. Všichni se zde živí rybolovem, kdy si musí vidělat na celý rok. V zimě se jim občas podaří zastřelit nějaké divoké zvíře a to je vše. Napadnou zde 2-3 metry sněhu a v březnu bývají největší mrazy kolem -30st. V dřevěných domcích si topí naftou.

2 (1).jpg
2 (2).jpg
2 (3).jpg
2 (4).jpg
2 (5).jpg
2 (6).jpg

 11.7. vyplouváme ze zátoky Disko bay a není to příjemná plavba. Stále plujeme v mlze a všude kolem jsou ledovce, které se vynořují z mlhy.

1 (1).jpg
1 (2).jpg
1 (3).jpg
1 (5).jpg
1 (6).jpg
1 (7).jpg

Ilulissat je určitě nejoblíbenější turistické místo v Grónsku, protože blízký fjord nabízí mnoho zážitků.

7 (528).jpg
7 (531).jpg
7 (533).jpg
7 (534).jpg
7 (540).jpg
7 (541).jpg
7 (547).jpg
7 (570).jpg
7 (572).jpg
7 (573).jpg
7 (575).jpg
7 (579).jpg
7 (581).jpg
7 (585).jpg
7 (588).jpg
7 (589).jpg

Cestou samozřejmě pozorujeme velryby

5 (5).JPG
5 (6).JPG
5 (7).JPG
5 (8).JPG
5 (9).JPG
5 (10).JPG
5 (11).JPG
5 (12).JPG
5 (13).JPG
5 (14).JPG
5 (15).JPG
5 (16).JPG

Proplouvání okolo ledovce je určitě zážitek na celý život

4 (1).JPG
4 (2).JPG
4 (3).JPG
4 (4).JPG
4 (5).JPG
4 (7).JPG
4 (9).JPG
4 (11).JPG
4 (12).JPG
4 (13).JPG
4 (14).JPG
4 (15).JPG

Pomalu se přibližujeme k fjordu Jakobshavn, kde zakotvíme v zátoce kryté ledovcem

3 (1).jpg
3 (2).jpg
3 (3).jpg
3 (4).jpg
3 (5).JPG
3 (6).JPG
3 (7).JPG
3 (8).jpg
3 (9).jpg
3 (10).jpg
3 (11).jpg
3 (12).jpg

Proplouváme Disko bay, kde plují stovky ledovců. Tak nádherné tvary dokáže vytvořit pouze příroda. Křižujeme od jednoho ke druhému a užíváme si focení.

2 (1).JPG
2 (2).JPG
2 (3).JPG
2 (4).JPG
2 (5).JPG
2 (6).JPG
2 (7).JPG
2 (8).JPG
2 (9).JPG
2 (10).jpg
2 (11).jpg
2 (12).jpg
2 (13).jpg
2 (14).jpg
2 (15).jpg
2 (16).jpg
2 (17).jpg
2 (18).jpg
2 (19).jpg
2 (20).jpg

Další zastávkou je město Aasiat, kde koupíme na tržnici ryby i na zkoušku tulení maso. Ross je skvělý kuchař a upraví to výborně, přesto s tím mám psychický boj a tuleně mám raději ve volné přírodě než na talíři. 

1 (1).jpg
1 (2).jpg
1 (3).jpg
1 (4).jpg
1 (5).jpg
1 (6).jpg
1 (7).jpg
1 (8).jpg
1 (9).jpg
1 (10).jpg
1 (11).jpg
1 (12).jpg

3.7. připlouváme do zátoky Disko bay a takovouto krásu jsem ještě nikdy neviděl

5 (8).JPG
5 (25).JPG
5 (36).JPG
5 (42).JPG
5 (51).JPG
5 (63).JPG
5 (86).JPG
5 (100).JPG
5 (118).JPG
5 (124).JPG
5 (129).JPG
5 (137).JPG
5 (157).JPG
5 (251).jpg
5 (261).jpg
5 (269).jpg
5 (285).jpg
5 (309).jpg
5 (314).jpg
5 (316).jpg

Pokračujeme v plavbě na sever a na noc se zastavíme v krásné Inuitské vesničce Kangatsiaq. Přesně o půlnoci si udělám "noční" procházku a fotografuji

5 (192).jpg
5 (194).jpg
5 (196).jpg
5 (197).jpg
5 (198).jpg
5 (199).jpg
5 (201).jpg
5 (203).jpg
5 (205).jpg
5 (208).jpg
5 (210).jpg
5 (212).jpg

1.7.2019 jsem se Sněhurkou poprvé přeplul severní polární kruh a večer zakotvil v krásném městečku Sisimiut

3 (130).jpg
3 (141).jpg
3 (142).jpg
3 (149).jpg
3 (152).jpg
3 (153).jpg
3 (154).jpg
3 (160).jpg
3 (162).jpg
3 (163).jpg
3 (172).jpg
3 (174).jpg

Když k večeru doplujeme na konec fjordu a spatříme ledovec Taaterrat, tak nám to doslova vyrazí dech, obzvlášť když před námi se odtrhl obrovský kus ledu

3 (104).jpg
3 (106).jpg
3 (117).jpg
3 (119).jpg
3 (288).JPG
3 (303).JPG
3 (305).JPG
3 (315).JPG
3 (321).JPG
3 (328).JPG
4 (8).JPG
4 (19).JPG
4 (23).JPG
4 (28).JPG
4 (32).JPG
4 (36).JPG
4 (43).JPG
4 (46).JPG
4 (58).JPG
4 (70).JPG

Další den mám v plánu proplout fjordy. Nejdříve je opět mlha a zataženo a přesto je zde krásně. Když se odpoledne vyčistí obloha a zasvítí sluníčko, koukám doslova s otevřenou pusou na tu nádheru

3 (64).jpg
3 (68).jpg
3 (70).jpg
3 (72).jpg
3 (52).jpg
3 (54).jpg

Z Nuuku pokračujeme na sever a opět potkáváme krásný ledovec. Přesně o půlnoci jsme před dalším kotvištěm a můžeme pozorovat mnoho velryb v zálivu

5 (1).JPG
5 (2).JPG
5 (3).JPG
5 (5).JPG
5 (6).JPG
5 (8).JPG
3 (14).jpg
3 (17).jpg
3 (19).jpg
3 (30).jpg
3 (343).jpg
3 (344).jpg

Na závěr pobytu v Nuuku jsme posádky obou lodí šli na večeři do vyhlášené místní restaurace. Grónsko je všeobecně drahá země a tato večeře byla určitě zatím nejdražší v mém životě. Ochutnal jsem steak ze soba a pižmoně a přiznám se, že to bylo naprosto vynikající a skvělý závěr pobytu v Nuuku. Poslední foto je při návratu o půlnoci do přístavu. Je zde i v noci úplné světlo, což má i vliv na spánek, který nepřichází.

4.jpg
3 (6).jpg
3 (7).jpg
3 (8).jpg
3 (9).jpg
3 (11).jpg

Poslední dobu jsem stále citoval zvláštní vibrace z převodovky. V Kanadě jsem si proto pořídil novou tlumicí spojku, přesně podle typu motoru a převodovky. V Nuuku jsem si naplánoval nějaký den na výměnu. Měla to být práce na celý den. Jenže, když jsem sundal převodovku, tak jsem byl blízko infarktu, protože původní spojka je úplně jiného typu. Sehnat zde nový díl je bezpředmětné a posílat z Evropy znamená 2 týdny. Nastává tedy plán B a moje improvizace. Celý den chodím po městě a navštěvuji různé obchody a dílny. Nakonec se mě podaří domluvit v dílně, kde mají soustruh a vrtačku. Starou přírubu jsme osoustružili a z druhé strany svrtali s novou spojkou. Současně jsem i vyměnil simering na převodovce a po 3 dnech práce je zase vše zpět a motor běží jako hodinky. Dost jsem si oddychl a můžeme pokračovat v další plavbě na sever.

2 (1).JPG
2 (14).jpg
2 (18).jpg
2 (20).jpg
2 (37).jpg
2 (39).jpg
2 (40).jpg
2 (50).jpg
2 (52).jpg
2 (53).jpg
2 (55).jpg
2 (57).jpg
  • V přístavu Nuuk mě oslovili dvá Slováci s žádostí o přespání. Jsou to horolezci, kteří zde čekají na Vlada, který pluje za mnou. Měli jsme tedy příjemnou návštěvu. Vlado již také připlul a bylo veselo.
2 (6).jpg
2 (8).jpg
2 (13).JPG
2 (22).jpg
2 (24).jpg
2 (27).jpg

NUUK je hlavní město Grónska a žije zde 20000 obyvatel. Architektura je něco naprosto odlišného, ale střed města je klasické s moderními obchody a službami,

10 (1).jpg
10 (2).jpg
10 (3).jpg
10 (4).jpg
10 (5).jpg
10 (6).jpg
10 (7).jpg
10 (8).jpg
10 (9).jpg
10 (10).jpg
10 (11).jpg
10 (12).jpg
10 (13).jpg
10 (14).jpg
10 (15).jpg
10 (16).jpg
10 (17).jpg
10 (18).jpg

6 dnů a 940 mil byla přeplavba do Grónska a před námi se otevírá další krásná země

9 (1).JPG
9 (2).jpg
9 (3).jpg
9 (4).jpg
9 (5).jpg
9 (6).jpg

Poslední 2 dny již nefouká a musím motorovat. Viditelnost je místy doslova nula a opět jsem v kolizním kursu s ledovcem. Ten byl však tak obrovský, že jej radar bezbečně zachytil

8 (1).jpg
8 (2).jpg
8 (3).jpg
8 (4).jpg
8 (5).jpg
8 (6).jpg

Ross se ukazuje jako zodpovědný námořník a svědomitě hlídá při svojí službě. Střídáme se po 4 hodinách a ve zbytku vaří. Je to opravdu skvělý kuchař a každý den mám skvělé jídlo

7 (1).jpg
7 (3).jpg
7 (4).jpg
7 (8).jpg
7 (9).jpg
7.jpg

Tento ledovec byl tak opracován vlnami dokulata, že ho radar nezachytil. Kdybych nezměnil kurs, tak byla přesná čelní srážka. Naštěstí to bylo ve dne a viděl jsem ho. Fouká nám lehký vítr 10-12 kn a Sněhurka pluje stále skvělou rychlostí 5 kn

6 (1).jpg
6 (2).jpg
6 (3).jpg
6 (4).jpg
6 (5).jpg
6 (6).jpg

16.6 odpoledne vyplouváme z Newfoundlandu. Na rozloučenou nám na chvíli zasvítí sluníčko a můžeme pozorovat první nádherné ledovce plující z Arktidy. Ty se později stanou mojí noční můrou, protože v mlze vidím na radaru pouze ty veliké, ale menší kusy radar nezachytí. Pak je to jenom věc štěstí či náhody se s nějakým nepotkat

2 (1).JPG
2 (2).JPG
2 (3).JPG
2 (4).JPG
2 (5).JPG
2 (6).JPG
2 (7).JPG
2 (8).jpg
2 (9).jpg
2 (10).jpg
2 (11).jpg
2 (12).jpg