Atol TOAU je pustý neobydlený. Objevil jsem zde však Mortona, který zde žije již 4 roky sám jako Robinson. Tehdy se rozhodl totálně změnit svůj život a odstěhoval se na tento atol, kde má jeho rodina veliký pozemek. Vybudoval zde drubeží farmu na vejce, včely mu dávají med, chová prasata. Tyto produkty prodává na sousedním ostrově Fakarava a pomalu si zde buduje zázemí a plánuje postavit několik bungalovů pro eko turistiku uprostřed opuštěného ostrova v džungli. Právě zde má na návštěvě otce a bratra a tak jsem také přiložil ruku k dílu a 3 dny jsem pomáhal zedničit.
Mezi jednotlivými atoly jsou vzdálenosti 40 - 80 mil, takže se musí dobře plánovat plavba, protože vplouvat do laguny se musí pouze ve dne, ve správný čas s ohledem na příliv a odliv. Proud v průlivu může dosahovat až 5 kn, to pak není možné proplout dovnitř. Při kotvení je potřeba mít jasné slunce v zádech, aby byly vidět jednotlivé korálové hlavy a nehrozilo najetí do nich, protože mnohé jsou těsně pod hladinou. Takže splnit všechny tyto podmínky je skoro nemožné. 13. srpna jsem zakotvil na atolu Fakarava
souostroví Tuamotu je nejrozsáhlejší archipelág korálových atolů na světě a táhne se v délce 1500 km. Já jsem zakotvil na atolu Makemo u města Pouheva. Stojím na průzračně čisté vodě a musím pečlivě vybírat kotviště na písku, protože na dně je to samý korál. Obyvatelé jsou opět velice přátelští a všichni mě srdečně zdraví Iorana - dobrý den
3 měsíce jsem poznával všechny ostrovy Markéz a zodpovědně prohlašuji, že to jsou nejkrásnější ostrovy co jsem zatím poznal. 30. 7. se čas naplnil a vyplouvám na další souostroví v Polynésii. Mám před sebou asi 400 - 500 ,mil, podle toho na který ostrov mě pustí vítr. Po 4 dnech plavby jsem zakotvil na atolu Makemo a vypadá to, že jsem z jednoho ráje doplul do druhého. Poslední 2 dny jsem měl problém s dobíjením baterií od slunce, až zde po zakotvení jsem zjistil, že jeden solární panel byl dokonale pokálený od ptáka, kterého jsem dlouhou dobu vezl sebou jako stopaře.
Každý z ostrovů zde předvádí i tradiční úpravu pokrmů. Do vyhloubené jámy se naskládá dřevo a zasype kamením. Dřevo se podpálí a nechá hořet asi 5 hod. Mezi tím se připravuje jídlo: ryby se naloží sirové s citronem, nakládané kozí nebo vepřové maso se vloží do košíčků vyrobených z palmového listí. Přidají se banány, chlebovník,maniok. Nebo se celé prase položí na vršek koše a ostatní pokrmy se dají přímo do hrnců. Potom se na kameny nakladou banánovníkové slupky a uloží se na ně jídlo ve velkém koši nebo v hrncích. Vše se zakreje banánovníkovými listy, přikreje plechem a textilní plachtou a nakonec zasype hlínou. Jídlo se peče přes noc a po 20-ti hodinách se za rituálních tanců a zpěvů vyhrabe a donese do stanu. Tady se rozporcuje a všichni jsme mohli ochutnat tuto neskutečnou dobrotu.
Připlutí do zátoky Hakaui mě připomíná film Dobytí ráje. Jedná se o údolí kolem řeky proudící z hor a všude kolem zelená džungle a desítky kokosových palem, banánovníků, stromů manga a grapefruitů. Nevede sem žádná silnice, takže spojení je pouze po moři. Žije zde 5 rodin ve skromných dřevěných domech. Všechno k životu jim roste na stromech nebo žije v moři. Já jsem si udělal krásný výlet stezkou do hor a po návratu si dal oběd tuňáka s chlebovníkem u Kui a Teiki. Jako výslužku jsem dostal trs banánů, manga a grepy. Začínají pro mě ovocné hody
Druhý den projedu středem ostrova až na západní část, kde je malé letiště. Střed ostrova tvoří náhorní plošina ve výšce 800 - 1000 m a je zde trochu chladněji a častěji zde prší a příroda se tomu také přizpůsobila. Rostou zde i borovice a na velikých pláních jsou pastviny pro chov skotu, koňů i koz. Ostatně koně jsou zde i divocí a žijí si volně v přírodě.
Hned první den na ostrově mě čeká velmi nepříjemné překvapení. Po návratu na molo, kde se vyvazují čluny a bylo jich zde určitě 10, tak zjistím, že můj člun je zěžce poškozený. Dmutím moře ho něco zmáčklo, asi nějaká místní loď a hliníkové dno je celé zkroucené. Naštěstí vzduchový válec vydržel a nepraskl. Tak musím člun vytáhnout na břeh a pomocí auta jsem ho srovnal. Pak na palubě srovnám ohnutý přední lem a přelepím spoje. Člun bude v pořádku, ale je horší, že je prasklý i držák motoru a je celý vyhnutý. Motor funguje a mohu ho používat, ale mám omezené zatáčení. Prostě smůla. Také musím urychleně zatmelit okna, do kterých mě zatéká voda, což jsem objevil až při přeplavbě.
Markézy je první souostroví Francouzské Polynésie po cestě Pacifikem. Těsně při svítání se mě v dešti vynoří na pravoboku ostrov Niku Hiva. Po zakotvení si opravdu oddychnu po přeplavbě a udělám si slavnostní snídani lívance. Myslím, že jsem opravdu přistál v ráji, protože když se po ranním dešti vyjasní obloha, tak se dokonale ukáže krása této zátoky.